Vyhledat

Časté chyby které mohou sabotovat váš design

Aktualizace: 2. srp 2019

Jako někdo, kdo potřebuje vylepšit design prezentace například firmy, se můžete dostat do situace, kdy utrácíte peníze, ale výsledek se ubírá spíš špatným směrem. Nevíte, jestli ve spolupráci pokračovat nebo hledat jinde a kde se vůbec stala chyba. Tento článek se pokusí pár chyb odhalit. Třeba najdete tu, která se vás týkala, nebo se jen chcete podobným věcem vyhnout.



Vrhnete se do toho sami

Dnes už to není tak časté, ale stále potkávám lidi, kteří věří, že to zvládnou sami. Popřípadě, že to zvládne támhle Jiřík. Je přece furt na počítači a má interneti. Tudy cesta nevede. Často sice něco vznikne, ale je to horší, než když neuděláte nic. Opravdu. Je lepší nemít logo a na vizitkách jen obyčejným textem napsat údaje než se prezentovat amatérskou tvorbou. Vaše firma potom totiž bude budit dojem, že "hale to dělaj někde klucí v garáži"


Hledáte rychlé řešení

Sice víte, že to sami nezvládnete, ale jelikož nevíte kde začít, začnete hledat. Víte, že chcete logo a například internetové stránky. Ihned narazíte na stránky nabízející 15 návrhů loga za 2500,-. Poptáte tedy návrhy, sdělíte, co by v návrhu mohlo být a za nějakou dobu je logo na světě. Je to doopravdy nejrychlejší řešení. I když se to zdá rozumné, bohužel tomu tak není. V tomto rozpočtu se grafik návrhu loga mohl věnovat doopravdy jen okrajově. Navrhl něco, s čím si myslí, že u vás uspěje a vy tak sice máte symbol, který můžete použít (pokud máte štěstí), ale nemá žádnou oporu ve značce a vůbec se nezaměřuje na cílovou skupinu - vaše klienty. Pravděpodobně se pak posunete k dalšímu úkolu - internetovým stránkám, kde můžete postupovat podobně. Výsledkem bude prezentace, která vám nepomůže prodat váš produkt a peníze, co jste do značky investovali, se nikde neprojeví.


Práce na správném designu nějaký čas zabere. Nebude to týden a budou třeba konzultace a pomoc z vaší strany, ale výsledek za to bude stát. Zkuste se na značku a její prezentaci zaměřit jako na celek spíš než na jednotlivé (rychlé) úkony.


Nevěříte odborníkům

Našli jste si tedy grafika nebo agenturu a už víte, že rozumějí, jací jsou vaši klienti a co všechno je potřeba udělat. Jsou to odborníci, a proto je najímáte. Super! Přijdou první návrhy a najednou už vás ta jistota trochu přešla. Je to zelené a vy zelenou nemáte rádi. Nejdříve řeknu, že to není tragédie. Většinu podobných "drobností" v rámci korektur odborník upraví. Nicméně doporučuji se nad tím trochu pozastavit. Doopravdy je to, že je tam zelená barva, problém? Vám se sice nelíbí, ale bude mít stejný názor i potencionální zákazník, kterého chcete designem oslovit? Kolik jich přece zelenou nemá rádo? Jsou i lidé, kterým se vyloženě líbí. Dobrý designer má většinou se vším nějaký záměr. Ať už jde o barvu, font, místo kde je nějaký prvek umístěný, cokoliv. A vy vlastním zásahem můžete tuto myšlenku rozbít. Můj příklad není sice tak závažný a barvu většinou jde změnit, ale v průběhu tvorby se těchto drobností může nahromadit a výsledek tak můžete sabotovat, i když si myslíte, že děláte dobře. Odborník, kterého najímáte, se vám vždy bude snažit vyhovět, ale co rozhodně nechcete je, aby pracoval v režimu, když už vlastně jen poslouchá, co má udělat a bez prodlev to tak udělá.


Myslete na to, že když si najmete odborníka, ať už na tvorbu loga, designu celé značky nebo internetových stránek, on ví, co dělá. Snaží se splnit cíl jak vám přivést nové klienty. Vy jako odborník na svůj obor toho o tvorbě designu pravděpodobně tolik vědět nebudete a to není nic špatného. Nechte si od něj poradit a dostaňte z něj maximum. Věřte mu.


Design musíte mít hned a za co nejméně

Ano, rozpočet samozřejmě hraje velkou roli. Naprosto chápu, že pokud se firma rozjíždí a máte omezený budget, jsou důležitější položky než to, jak bude firma vypadat. Na design tak většinou zbyde málo peněz a uchylujete se k 1. nebo 2. chybě. Moje rada? Počkejte. Často narážím na názor, že firma prostě musí mít logo, hned a bez výjimek. Není to pravda. Pokud budete vyloženě potřebovat někam umístit logo, zkrátka tam napište jméno firmy a za logo to nevydávejte. Ono to nějakou dobu postačí a bude to lepší než špatné, levné logo, kterých stále potkávám spousty. Zařiďte si důležité věci a k designu se vraťte, až když na něj budete moct vyčlenit rozumnou částku. Pokud budete na svojí prezentaci šetřit je dost možné, že budete vypadat levně a nedůvěryhodně pro své klienty. Je lepší svojí vizitkou říct „firma se rozjíždí, ještě jsme neměli čas se soustředit na vizuální prezentaci" než „tohle moc nestálo, jdeme hlavně po ceně"


Na závěr

Kdybych to měl celé shrnout, určitě nechtějte tvořit design sami nebo za pomocí amatérů. Počítejte s tím, že to není práce na týden, věřte odborníkům a nesnažte se za každou cenu ušetřit. A kolik že je vlastně rozumný rozpočet? K tomu se dostaneme v některém z dalších článků.

24 zobrazení